Boei2
We zitten op het terras van zijn uitvalsbasis, Boathouse, en kijken uit over de Noorderplassen. De hittegolf is achter de rug, het is bewolkt, al blijft de temperatuur zomers. En dat betekent ideaal weer voor de toeristen en recreanten die Almere vanaf het water willen verkennen of gewoonweg een dagje willen varen in een sloep, een drijvende donut of op een waterfiets. Ronald Seegers nam in 2018 Boei2 over van Alfred Bekenkamp. Boei2 is een seizoensbedrijf dat kano’s, waterfietsen, boten en sloepen verhuurt, en ook de bekende BBQ-donuts, naar believen met een cateringpakket. Ook Segways worden verhuurd, om rechtopstaand op 2 wielen, met een elektromotor, over de Almeerse fietspaden te zoeven.
En toen kwam Corona…
‘Ons eerste jaar was een topjaar. Een geweldig voorjaar en dit zomer, kon niet beter! 2019 was een drama: het voorseizoen te nat en in de toptijd te heet. Het was voor de verhuur gewoonweg op het verkeerde moment lekker weer. We dachten toen: we hebben de top en het dal gehad, gemiddeld zit het goed. En toen kwam Corona. Dit jaar is – net al voor vele andere bedrijven – een drama. Het naseizoen is nu net begonnen en als het meezit halen we nog een leuke omzet, maar het jaar goedmaken gaan deze mooie dagen het echt niet meer. Vandaag is gelukkig alles verhuurd.’
Ik kwam in contact met Ronald door zijn vragen over de Coronamaatregelen. In de eerste weken van de lockdown kregen ondernemers als Ronald bij de gemeente niet thuis op vragen over de uitleg van de regeling. Dat leidde tot wrevel en onbegrip, waarop een groep ambtenaren van verschillende disciplines een eigen ‘afstemmingsoverleg corona’ vormde. Antwoorden op vragen van bedrijven, organisaties en instellingen werden daarin afgestemd. Reden om eens nader kennis te maken en te horen hoe Boei2 in deze rare tijden blijft drijven.
Tegenslag en toch plezier
‘Mijn vaste contactpersoon bij de gemeente is Conny Bouw, van toerisme en recreatie. Geweldig om zo’n ingang te hebben en ik zou niet weten wat wij hadden moeten beginnen zonder haar.’ Ronald doelt daarbij op de vele vraagstukken waar ondernemers in de waterrecreatie mee kampen, zoals frequente storingen met de sluizen, de woekerende waterplanten die de bootschroef omwikkelen en motorschade veroorzaken. ‘De levensduur van een sloep bij particulier gebruik is gemakkelijk 15 tot 20 jaar. Bij verhuur is dat een stuk minder en hebben we tussentijds vele extra reparaties. Soms raken dingen stuk waarvan je denkt ‘hoe krijgen ze het kapot’. De oorzaak? Soms de waterplanten, maar vooral onoordeelkundig gebruik, bravoure. Een bekende spreuk in verhuurland: ‘don’t be gentle, it’s a rental’. En als iemand vaak achter elkaar en snel de motorhendel overzet van vooruit naar achteruit en weer terug, dan knalt de flexkoppeling.’
Dat neemt niet weg dat Ronald zijn werk met liefde en plezier doet. ‘95% van de mensen komt blij en ontspannen terug van een dagje op het water. Was aan het begin misschien sceptisch want ‘ach ja, het is Almere’, maar komt enthousiast terug na een prachtige vaartocht’. Al met al moet in één seizoen de omzet voor het hele jaar gemaakt worden, want de kosten lopen in de herfst en winter door, de omzet niet. En dan hakt Corona er flink in. Op mijn vraag om eens enkele gevolgen te illustreren geeft Ronald een inkijkje.
De coronamaatregelen
‘We hebben een fantastische samenwerking met Boathouse, die o.a. voor de BBQ-boten de catering verzorgen. Maar door hun coronabeperkingen kunnen ze dat er niet meer bij hebben. Los daarvan: alle zakelijke boekingen zijn weggevallen. En dan de bekende vragen als een vriend(innen)middag met 9 personen op de boot. Ik moet dan vragen of de deelnemers in één huis wonen. Nee? Dan moeten zij 1,5 meter afstand houden en mogen ze met 3 mensen in één boot, dus 3 donut-BBQ’s huren. Mensen moeten bij mij tekenen dat zij de coronamaatregelen naleven. Maar dan krijg ik foto’s op Facebook te zien dat het keurige echtpaar dat kwam huren ergens verderop veel mensen op liet stappen en er een partyship van gemaakt wordt. En loop ik als verhuurder het risico op een waarschuwing of boete. Waar vroeger de huwelijksfeest van opa en oma met de gezinnen van de kinderen gezamenlijk gevierd kon worden in een 12-persoons sloep moet ik daar nu beperkingen aan stellen. En dus haken mensen af.’ En hoe Ronald de huurders van een Segway, op 1,5 meter afstand, de werking en het gebruik moet uitleggen is hem nog niet duidelijk geworden.
De regels en de toekomst
In de contacten met Boei2 viel mij op dat ondanks alles dit bedrijf een voorbeeld is van een ondernemer die volgens de regels wil opereren. ‘Dat klopt, onder andere omdat ikzelf tot de risicogroep behoor vanwege astmatische bronchitis. Maar de druk van klanten om ‘niet zo moeilijk te doen’ is groot. En de lontjes van mensen zijn – zeker bij extreem warm weer – kort of ontbreken in het geheel.’
Nu is voor een aantal ondernemers deze tijd juist een tijd om nieuwe dingen te verzinnen, om producten en diensten toe te voegen. Hoe kijkt Ronald naar de toekomst en naar innovatie van zijn bedrijf. ‘Ik had al plannen om te beginnen met sups, de surfplanken waarop je staand, peddelend, door het water gaat. En zo had ik wat meer ideeën. Aan de andere kant: ik ben een wat ouderwetse ondernemer wat financiering betreft. Nieuwe dingen moet ik uit het bedrijf zelf kunnen financieren en dat lukt nu zeker niet. Bovendien: de extra omzet die ik er mee kan maken brengt me zeker niet op die 100% omzet die ik zou moeten maken, het is hoogstens een paar % meer. Wat mij betreft is het uitzingen tot we weer terug naar het oude normaal kunnen, als dat ooit gaat gebeuren.’
Voor Boei2 (en vele anderen) hoop ik dat er snel een vaccin komt dat de weg terug naar normaal mogelijk maakt. Al vrees ik dat de situatie van nu nog lang kan aanhouden, zodat thuiswerken voor mij nog steeds de norm zal blijven. Maar dat ik een bedrijf kan bezoeken op het terras van Boathouse is dan wel mooi meegenomen.
Meer informatie: www.boei2.nl