Uit China via Almere

Je kent dat vast wel: op de bank zittend via E-bay, Amazon of Alibaba een product aanklikken en dan bestellen. Ik heb het beeld dat er dan in het verre China iemand een envelop pakt, die aan mij adresseert er een postzegel op plakt en een tijdje later brengt de postbode het naar mij. Niet helemaal dus. Dikke kans dat jouw bestelling terecht is gekomen bij een van de 80 medewerkers van B2C EUROPE op De Vaart in Almere. 

Bart Ybema (Rotterdam, financieel directeur) en Martijn van der Geer (Heemskerk, commercieel directeur) leiden het hoofdkantoor dat recent in Almere neerstreek, vanuit de te krappe vestiging Weesp. ‘Ons bedrijf is begonnen in 2000, toen e-commerce nog in de kinderschoenen stond en je nog fouten kon maken in de logistieke afwikkeling. Inmiddels hebben wij vestigingen in China, Spanje (waar de CEO zit), Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. In 2008 was de omzet 20/30 miljoen, 2019 was dat 75 miljoen en dit jaar verwachten we de 100 miljoen te overstijgen.’ De coronacrisis is voor B2C een enorme groeifactor gebleken, omdat het de e-commerce flink deed groeien. 

Maar is B2C dan een webshop, een Bol.com? ‘Nee’, zegt Martijn, ‘wij zijn een heel specifiek logistiek bedrijf, eigenlijk een privé postbedrijf: “van collectie naar injectie”. Waarbij injectie betekent het aanleveren in een sorteercentrum om post en pakjes zo efficient en snel mogelijk in jouw brievenbus of aan de deur te krijgen. Onze klanten zijn niet de consumenten, maar de webwinkels, grote pakketverzenders en zelfs de postbedrijven zelf. Wij hebben in de loop der jaren een software en een werkwijze ontwikkeld die het voor grote leveranciers mogelijk maakt om bestelde goederen ingepakt en met een code aan te leveren. Wij zorgen dan voor de etikettering, de frankering, de Track&Trace, de sortering naar bestemming én de uiteindelijke bezorger.’ Hoe veelomvattend dat is wordt me duidelijk bij een rondleiding. Ik zie pakketjes en enveloppen voor bestemmingen in Engeland, Italië, Litouwen, Zweden en de hele verdere landkaart van Europa. Ieder pakket wordt gewogen en van een correct etiket voorzien, een etiket dat per land en per transporteur varieert. Daarna vindt verzameling plaats op pallets naar land en verzender.

Het klinkt misschien omslachtig, maar het ontzorgt de eCommerce bedrijven en het levert een kostenbesparing op voor de internationale webshops. Al helemaal nu B2C EUROPE ook de onvermijdelijke retourzendingen afwikkelt. Ik zie een onafzienbare rij met pakjes van een Chinese verzender. Gaan die allemaal terug naar China? ‘Nee. Wij houden die hier een paar maanden. Zo’n 20% wordt alsnog uitgeleverd aan een andere klant, de rest wordt vernietigd.’ Vernietigd…? ‘Ja. Ondanks de waarde van de goederen: nu ze in Europa zijn aangekomen , zijn ze ingeklaard en zijn de invoerrechten voldaan. Ze mogen dan niet zomaar opnieuw op de markt gebracht worden en voor terugzenden moet weer een vracht aan exportdocumenten en handelingen verricht worden, plus weer invoerrechten betaald worden. Daarom is het voor de leverancier goedkoper om de boel te vernietigen.’ Het is de keerzijde van het gemakswinkelen op de bank.

Bart en Martijn zijn heel content met hun nieuwe vestiging in Almere, waar ze volop ruimte hebben om te groeien. ‘We hebben al afspraken over het huren van de aangrenzende hal, waar nu nog een magazijn zit dat verplaatst wordt. Wat we in Almere aantreffen is een gunstige prijs per m2, een voldoende aanbod op de arbeidsmarkt, goede verbindingen. En een deel van ons personeel woonde hier al, dus was blij met de verhuizing.’ De gemeente Almere was ook blij en heette B2C dan ook direct na het nieuws van de huurovereenkomst welkom. ‘Dat was ook heel prettig: een pro-actieve gemeente, die meedenkt.’ Zo hebben we een intern verbouwings’probleem’ direct kunnen afstemmen met de collega’s van VTH, zodat alles toch in orde komt. ‘Wij blijven hier zeker de komende 10 jaar zitten’, meldt Martijn bij ons afscheid. ‘Ik denk ook dat het goed is voor bedrijven in Almere om te weten dat ze hun internationale pakketten hier in De Vaart aan kunnen bieden van 9.00 tot 22.00!

Meer informatie: www.b2ceurope.com