Cloudoplossingen in de telecommunicatiesector zijn in korte tijd gemeengoed geworden. En ook in de coronacrisis bewijst het
cloudmodel zijn meerwaarde. Stijn Nijhuis, medeoprichter van de Almeerse onderneming Voiceworks, een van de grondleggers van cloudtelefonie in Nederland, en CEO van moederbedrijf Enreach: “Juist op afstand is samenwerken belangrijk.”
Enreach, een van de grootste ICT-werkgevers in Almere, biedt communicatiediensten voor mobiele en vaste telefonie, geïntegreerd met innovatieve softwareoplossingen voor meer dan 2,3 miljoen gebruikers in de Europese zakelijke markt. “De kern van ons bedrijf is cloudtelefonie,” vertelt Nijhuis. “Dat is voor veel bedrijven in Nederland inmiddels het standaardmodel, maar toen wij deze dienst in 2005 met ons bedrijf Voiceworks lanceerden, was het dat zeker nog niet.” Voiceworks behoort daarmee tot de grondleggers van cloudtelefonie in ons land. De financiële crisis in 2008 legde het bedrijf geen windeieren. Een cloudoplossing was voor veel ondernemingen de perfecte manier om zonder grote investeringen toch flexibel en schaalbaar te blijven.
Stijgende vraag naar cloudoplossingen
Ook in de coronacrisis neemt de vraag naar cloudtoepassingen sterk toe, constateert Nijhuis. “Steeds meer bedrijven zien in dat een cloudoplossing onmisbaar is. Je kunt naar behoefte eenvoudig op- en afschalen. En je bent altijd bereikbaar, zelfs als alle medewerkers thuiswerken.” Inmiddels is Voiceworks met ruim 350 medewerkers uitgegroeid tot een van de grotere spelers in de Nederlandse zakelijke telecom- en ICT-markt. “Na KPN zijn we marktleider in onze branche,” aldus Nijhuis. Moederbedrijf Enreach, mede-opgericht door dezelfde Almeerse ondernemers, is actief in meer dan 25 landen en heeft ruim 1100 mensen in dienst. Verspreid door Europa zijn er naast meerdere locaties in Nederland 22 vestigingen: onder meer in Duitsland, Denemarken, Engeland, Finland, Spanje, Frankrijk en Letland.
“Wij zijn continu bezig met het creëren van nieuwe innovatieve oplossingen,” verklaart Nijhuis het succes van de onderneming. “Zo hebben we ons de afgelopen tien jaar gespecialiseerd in verregaande vastmobielintegratie. Daarbij is het bijvoorbeeld mogelijk om een privénummer en een zakelijk nummer op één simkaart te laten afleveren en meerdere identiteiten te combineren, wat zeker voor kleinere bedrijven en zzp’ers erg handig is.”
“ Als leider moet je jezelf overbodig maken, anders ben je de rem op je eigen groei. ”
Stijn Nijhuis, CEO Enreach
Integratie IT en telecom
Bij de meest recente productontwikkelingen gaat het vooral om de integratie van IT en telecom. “Wat Enreach uniek maakt, is dat wij zowel softwareleverancier als netwerkaanbieder zijn,” zegt Nijhuis. “Wanneer je bij ons een gesprek begint in je auto op je mobiel, kun je dat gesprek bij aankomst zonder onderbreking voortzetten in een videocall op je laptop.” Ook voor de toekomst zet Enreach in op baanbrekende toepassingen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. “We zijn nu bezig met innovatieve voicebot-oplossingen. Daarbij krijgt de beller een virtuele spraakassistent aan de lijn waarmee hij kan praten en bepaalde opties kan doorspreken.”
Leiderschap en zelforganisatie
Als werkgever onderscheidt Enreach zich onder meer door gebruik te maken van zelforganiserende en zelfsturende teams. Nijhuis: “We hanteren een holacratisch bestuursmodel. Dat houdt in dat wij formeel geen managers of CEO’s in dienst hebben. Iedereen heeft bij ons dezelfde rechten als het gaat om het lanceren van projecten. Tegen elk idee zeggen we standaard ‘ja’, tenzij het schadelijk is voor het bedrijf. In mijn optiek moet je als leider continu bezig zijn met jezelf overbodig maken. Doe je dat niet, dan ben je de rem op je eigen groei.”
Almeerse allure en appeal
Nijhuis, die zijn carrière op negentienjarige leeftijd op een Almeerse zolderkamer begon, ziet Almere nog altijd als ideale ondernemersstad. “Hier kunnen wij ons onderscheiden, terwijl je in Amsterdam algauw een van de velen bent in een gigantische battle for talent. Toen ons voormalige pand een paar jaar geleden te klein was geworden, lag het dan ook voor de hand om een nieuwe plek in Almere te zoeken. We wilden nadrukkelijk een locatie met statuur, allure en appeal, zowel voor personeel als bezoekers. In Almere Duin vonden we precies wat we zochten: vanuit ons nieuwbouwpand kijken we uit over het Markermeer, het strand en de jachthaven. Bovendien is deze locatie perfect bereikbaar, per trein én per auto. Almere biedt ons alle ruimte om verder te groeien.”
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Bij de bouw van het nieuwe bedrijfspand in Almere was duurzaamheid een belangrijk criterium. “Een groot deel van onze energie wekken we zelf op,” vertelt Nijhuis. “Op het dak liggen zonnepanelen en we hebben een warmtepomp laten installeren. We maken gebruik van energiezuinige verlichting en in onze parkeergarage is voor elke auto een elektrische laadpaal beschikbaar. Maar wat mij betreft blijft het daar niet bij. Ik denk bijvoorbeeld aan het formuleren van CO2-neutraliteitsdoelstellingen voor al onze vestigingen. Het is mijn ambitie daar de komende jaren extra stappen in te zetten.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft eveneens een rol binnen de organisatie. Nijhuis: “We proberen onze medewerkers bijvoorbeeld tijd te geven voor vrijwilligerswerk en voor overdag sporten als het ’s avonds vanwege coronamaatregelen niet kan. Een gezonde werk/privé-balans staat bij ons sowieso hoog in het vaandel.”
Nieuwe talenten
Het vinden van nieuwe medewerkers is nog altijd een uitdaging, stelt Nijhuis. “Mede daarom onderhouden we onder andere nauwe contacten met Hogeschool Windesheim in Almere. Bijvoorbeeld door het bieden van stageplekken, comakerships en fieldlabs. En we denken mee over de inhoud van IT-opleidingen. Ook met opleidingsinstituten in Amsterdam werken we samen, want de behoefte aan nieuwe instroom is groot. Daarom is het belangrijk dat techneuten en financials weten dat ze niet per definitie naar de Zuidas hoeven, maar dat ze ook in Almere terecht kunnen voor een uitdagende (internationale) carrière.”
EY Entrepreneur of the Year Award
In oktober 2021 won Stijn Nijhuis de EY Entrepreneur of the Year Award, een prestigieuze ondernemersprijs die in de zomer van 2022 een vervolg krijgt tijdens de wereldwijde finale in Monaco. “Ik zie de prijs vooral als een aanmoediging om door te gaan waar we mee bezig zijn,” reageert Stijn op de verkiezing. “Ik vind het een grote eer om in het rijtje van winnende ondernemers te staan en de titel zorgt voor veel positieve spin-off. Maar wat mij betreft zou die award beter ‘Company of the Year’ kunnen heten. Want het is echt niet aan mij persoonlijk te danken dat we hebben gewonnen. Het is een prestatie die we met het hele team hebben geleverd.”
Blijf op de hoogte!
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en interessante informatie als (potentiele) ondernemer? Volg ons op LinkedIn!