Tropische ziekten kunnen voor een groot deel worden voorkomen. Goede informatievoorziening, voorlichting én het gebruik van beschermende producten leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Travel Health Group, Europees marktleider in gezondheidsproducten voor op reis, zet zich hier al dertig jaar voor in. Het bedrijf heeft bovendien een duidelijk doel voor ogen; een malariavrije wereld in 2030.

“In begin jaren negentig bleek dat in Europa, uitgezonderd de UK, er geen beschermende producten tegen tropische ziekten beschikbaar waren op de consumentenmarkt,” vertelt medeoprichter en CEO Arnoud Aalbersberg. “Wij besloten dit gat te dichten en een sterk insectenwerend middel te ontwikkelen. Onze missie werd: ‘’mensen onbezorgd op reis laten gaan en met mooie verhalen laten thuiskomen’’.

Insectenwerende producten bevatten biociden, waarop strenge wet- en regelgeving van toepassing is. Het krijgen van de vereiste registratie is vergelijkbaar met het op de markt brengen van een geneesmiddel, een ingewikkeld en langdurig traject.” In 1994 introduceerde het bedrijf het eerste insectenwerend middel met 50% DEET op de Europese markt.

Kansen

Care Plus, het bekendste merk van Travel Health Group, is inmiddels in 28 landen verkrijgbaar. Het assortiment bestaat uit meer dan 200 producten, variërend van anti-insectenmiddelen tot zonbeschermingsmiddelen. Travel Health Group brengt ook producten onder private label uit, zoals huismerken van drogisterijketens. Ook tijdens de coronapandemie waarin fors minder gereisd wordt, denkt Aalbersberg in kansen.

“We zijn onze strategische plannen versneld aan het uitvoeren. Zo hebben we een antihoofdluismiddel waarmee je voorkomt dat luizen kunnen nestelen, in 2020 vervroegd gelanceerd. Bovendien hebben we in 2020 het Franse merk Moustifluid overgenomen, om de Franse markt beter te kunnen bedienen.”

In 2021 introduceerde Travel Health Group een biologisch insectenwerend middel. Samen met de patenthouder van de stof citriodiol (lemon eucayptus) is in laboratoria, die onder toezicht staan van de Europese toezichthouder ECHA, de formule opnieuw opgebouwd. Wanneer een formulering verandert, moet het registratieproces opnieuw worden doorlopen. Het product bevat naast citriodiol onder meer biologische alcohol en verpakkingen van gerecyclede plastics.

Malaria de wereld uit in 2030: wij geloven dat het kan.

Arnoud Aalbersberg, CEO Travel Health Group

Malariavrije wereld

“Malaria is een van de dodelijkste ziekten ter wereld. Jaarlijks overlijden er meer dan 400.000 mensen aan, voornamelijk kinderen onder de vijf jaar’’, aldus Aalbersberg. ‘’Een malariavrije wereld in 2030? Hoe dan? Een terechte vraag en enige scepsis begrijp ik. We gaan uit van drie pijlers. De eerste is simpel en doeltreffend; letterlijk de klok instellen, dagelijks herinnerd worden aan ons doel.

De tweede is investeren. Jaarlijks besteden we 1% van de omzet van Travel Health Group aan projecten ter bestrijding van malaria. We ondersteunen onder meer in Diptera.ai, een Israëlisch Startup die wetenschappelijk onderzoek doet naar het genetisch manipuleren van de mannetjes-mug, via artificial intelligence. En we investeren in het verstrekken van gratis muskietennetten en voorlichting aan de lokale bevolking, nu in Oeganda. De netten laten we bedrukken met een opvallende print of een foto van bijvoorbeeld Nelson Mandela. Dat stimuleert mensen de netten te gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld; bescherming.

De derde pijler is het creëren van een Equal Playingfield. Wekelijks versturen we 11.000 nieuwsbrieven, wereldwijd naar onderzoekers en artsen. Samen met Kenianen verbonden aan de Nederlandse Malariastichting, verzamelen we nieuws over Malaria en stellen dit op hetzelfde moment ter beschikking. Op www.malariafree2030.org publiceren we onder meer onze impact reports.”

Travel Health Group en Almere

Travel Health Group is al sinds de oprichting gevestigd in Almere. De uitstekende bereikbaarheid en het gunstige vestigingsklimaat waren doorslaggevende factoren, vertelt Aalbersberg. De stad heeft bovendien twee hogescholen. “Wij
bieden studenten regelmatig stageplekken. Zo bedacht een student industriële vormgeving een muggenval zonder stroom. Dit ‘out of the box’- denken is voor ons heel waardevol. Uiteindelijk hopen we de paperclip in de strijd tegen malaria te vinden. Eenvoudig en effectief. Combineer dit met goede voorlichting en wellicht leven we sneller in een Malariavrije wereld dan gedacht.”

Groen en sociaal

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor Travel Health Group een belangrijk thema. “Bij elk nieuw product dat we ontwikkelen, kijken we hoe het duurzamer kan. Bijvoorbeeld door minder verpakkingsmateriaal en duurzamere materialen te gebruiken, zoals flesjes van gerecycled plastic. Het dak van ons kantoor ligt al sinds 2011 vol met zonnepanelen, ruim voldoende om energie op te wekken voor onze eigen energiebehoefte én die van onze achterburen. Ook ons wagenpark hebben we verduurzaamd: we rijden inmiddels bijna allemaal elektrisch. En op onze parkeerplaats staan zes laadstations, waarmee we auto’s kunnen voorzien van de door onszelf opgewekte stroom. ”Maatschappelijke betrokkenheid toont Travel Health Group door het sponsoren van lokale doelen en verenigingen. “Zo doneren we onze producten aan de plaatselijk GGD en brandweer, zodat zij ook tijdens hun werk beschermd zijn tegen zon en insectenbeten.”

Onderneming van het jaar 

Travel Health Group was runner-up voor de titel ‘Almeerse onderneming van het jaar 2022’. “Een spannend avontuur om te strijden voor deze mooie prijs in het jaar dat wij ons 30-jarig jubileum vieren” aldus Aalbersberg. “Het was een prachtige manier om nóg meer bekendheid aan onze visie te geven: een malariavrije wereld in 2030. Want hoe meer mensen daarvan op de hoogte zijn, hoe eerder we ons doel kunnen bereiken.”

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en interessante informatie als (potentiele) ondernemer? Volg ons op LinkedIn!

Meer ondernemers - Lees ook de verhalen van andere Almeerse ondernemers