De rol van innovatieve techniek in de voedselsector neemt steeds meer toe en ook de vraag naar duurzame en gezonde voedingsmiddelen is de laatste jaren sterk gegroeid. Het Japanse bedrijf Yakult is een perfect voorbeeld van een wereldwijd bekend bedrijf dat opereert op het snijvlak van beide transities. Wie kent ze niet? Het herkenbare kleine flesje vol zuiveldrank dat bijdraagt aan een goede darmflora en spijsvertering. Minder bekend is dat de fabriek die sinds 1994 alle Yakult drankjes voor de Europese markt produceert en bottelt, op bedrijventerrein de Vaart is gevestigd.
Het is geen toeval dat de keuze op Almere is gevallen, legt Marketing Director Theo van Uffelen uit: “Yakult wilde dat de fabriek in Nederland zou komen, een land met een sterke zuivelindustrie en goed opgeleide mensen. Vervolgens kwamen we uit op Almere omdat het beschikt over de beste kwaliteit grondwater en omdat we er alle vrijheid kregen om onze plannen te realiseren”.
Trots op onze innovaties
Innovatie is voor Yakult heel belangrijk. “We hebben een sterk basisproduct, maar zoeken voortdurend naar kansen om dat door te ontwikkelen en nog meer consumenten aan ons te binden. Een recente ontwikkeling waar we trots op zijn is de introductie van Yakult Plus Peach. Het heeft een nieuwe smaak, speciaal gemaakt voor de Europese markt. Met dit soort nieuwe productinnovaties geven we het publiek meer keuze en blijven we ze verrassen”.
Daarnaast is Yakult ook druk bezig met duurzaamheid en het verkleinen van de CO2 footprint. “Enkele jaren geleden hebben we de plastic verpakking om de flesjes heen vervangen door karton. Daarmee hebben we al tonnen aan plastic bespaard. We kijken naar mogelijkheiden om het flesje te verbeteren wat betreft milieuvriendelijkheid. Dit zijn innovaties die een lange adem en veel onderzoek vereisen in samenwerking met ons moederbedrijf in Japan. We werken met levende organismen, dus veiligheid en kwaliteit zijn cruciaal binnen ons bedrijf".
Almere is de perfecte thuisbasis voor Yakult Europe
Een van de belangrijkste redenen dat Yakult in 1993 voor Almere koos, is de hoge kwaliteit van het grondwater. Dit water is de belangrijkste grondstof van Yakult. Maar er speelde meer, Theo: “Almere was destijds echt een piepjonge, snelgroeiende stad die ons met open armen ontving en ons alle ruimte gaf om onze plannen uit te voeren. Er was een grote bereidheid om met ons mee te denken, en die is er nog steeds. De relatie tussen Yakult en de gemeente Almere is altijd goed gebleven. Of het nu gaat om wijzigingen in buslijnen, nieuwe regelgeving of veranderend beleid, het contact met de gemeente is op alle niveaus uitstekend. Bij hoog bezoek uit Japan organiseren we een ontmoeting met de gemeente. Ook burgemeester van der Loo is langs geweest bij onze onderzoeks- en productiefaciliteit dichtbij Kobe, Japan. Dat toont wel aan hoe groot de wederzijdse betrokkenheid is”.
Een hechte familie met sterke lokale binding
De Almeerse Yakult vestiging opende in 1994 zijn deuren met ongeveer 35 medewerkers. In de afgelopen 30 jaar is Yakult Almere meegegroeid met de stad. Vandaag de dag werken er 120 mensen, waarvan 80 in de productie. De overige medewerkers houden zich bezig met Marketing & Sales, Financiën, Planning & Logistiek, HR, ICT, Science en Corporate Communication. Ongeveer 50% van de medewerkers woont in Almere. Dat geldt vooral voor de fabrieksmedewerkers die dagelijks op de fabriek aan het werk zijn. Veel van hen werken al 10 tot 20 jaar bij Yakult, soms zelfs vanaf het begin. Theo: “In Japan is het gebruikelijk om je hele carrière bij één bedrijf te blijven, iets wat we ook hier aanmoedigen door goed voor onze mensen te zorgen. We investeren veel in scholing en hebben de afgelopen jaren diverse workshops gehouden over onze kernwaarden, zoals Teamwork en Better Tomorrow. Iedereen binnen het bedrijf neemt deel aan deze sessies, wat zorgt voor een groot gevoel van saamhorigheid en toewijding. Hierdoor voelt het soms als een familiebedrijf met een sterke lokale binding”. Ook de band met het Japanse moederbedrijf is nog steeds erg sterk. Ongeveer 10% van alle medewerkers komt uit Japan.
Talent genoeg
Ondanks de krappe arbeidsmarkt heeft Yakult tot nog toe weinig moeite om nieuw talent aan zich te binden: “Een paar weken geleden hebben we een vacature uitgezet voor een ICT-specialist, en morgen staat er al een sollicitatiegesprek gepland. De nieuwe generatie is erg bezig met gezondheid en wil graag een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dat helpt ons om talent aan te trekken, maar ook de centrale ligging van Almere is een pluspunt. Het is redelijk goed bereikbaar met het OV en je staat bijna nooit in de file”.
Maatschappelijke betrokkenheid
De wereldwijde missie van Yakult is contributing to a healthy society, en dat maken ze ook in Almere waar. Zo sponsort het bedrijf al jaren voetbalvereniging Almere City FC en doneert het elke week flesjes Yakult aan Voedselbank Nederland. Theo: “Veel van onze maatschappelijke activiteiten richten zich op scholing en voorlichting. Samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest hebben we een programma opgezet waarin ook kinderen uit Almere kennis kunnen maken met klassieke muziek. Yakult Europe is al meer dan 30 jaar hoofdsponsor van dit orkest, en dat hebben we gevierd. We zijn altijd blij als we iets kunnen terugdoen voor de stad en hopen in de toekomst nog meer mooie initiatieven voor en met Almere te realiseren”.
Meer weten? Neem een kijkje op www.yakulteurope.com
Kom ook naar Almere
Almere is de jongste stad van Nederland en volop in ontwikkeling, wat het aantrekkelijk maakt voor startende ondernemers en innovatieve, duurzame bedrijven zoals Yakult. De stad biedt een unieke mix van technologische vooruitgang en duurzame transitie, met een eigentijdse infrastructuur en gunstige ligging. Almere bevordert groei en samenwerking, en biedt ondernemers de ruimte om te pionieren, innoveren en floreren. Almere geeft ondernemers de ruimte!
Lees meer ondernemersverhalen ››
Blijf op de hoogte!
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en interessante informatie als (potentiële) ondernemer?
Volg ons op LinkedIn!