De e-commercemarkt groeit al jaren razendsnel. Dat vraagt om innovatieve oplossingen, weet Maersk, gespecialiseerd in internationale verzendoplossingen voor online consumentenaankopen. In Almere heeft de onderneming alle ruimte voor verdere expansie.

Maersk heeft zich sinds 2000 ontwikkeld tot toonaangevende speler in de e-commercemarkt. Tot de klantenkring van het bedrijf behoren grote spelers als eBay en Wish, maar ook kleine Nederlandse webshops zijn klant. Anno 2021 handelt Maersk dagelijks tienduizenden online bestellingen af in de EU. Commercieel directeur Martijn van der Geer: “Wij halen de pakketjes op bij de webwinkel of op Schiphol, klaren ze in, regelen de douaneverplichtingen en injecteren de verzendingen in een lokaal distributienetwerk.” Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Want zodra een consument op de bestelknop van een internationale webwinkel drukt, beginnen achter de schermen de radertjes te draaien.

Multi-carrier-netwerk

Om die klus te klaren, heeft Maersk vijf hubs: in Almere, Parijs, Londen, Madrid en China. Hier worden de pakketjes gesorteerd en gelabeld, waarna ze op transport gaan naar het land van bestemming. Uiteraard is kennis van douanezaken in dit proces onontbeerlijk, stelt Van der Geer, evenals lokale know-how. “Maar wat ons vooral onderscheidt van andere pakketbezorgers, is ons internationale multicarrier-platform. Voor de fijnmazige distributie naar de consument, de last mile, beschikken wij over een van de grootste netwerken van Europa.

We hebben contracten met 120 lokale koeriers- en postoperatoren, met wie we dagelijkse transport-verbindingen onderhouden. Een investering die voor de gemiddelde internationale webshop te groot is.” De door Maersk ontwikkelde software is daarbij onmisbaar. Hiermee kunnen webwinkels hun wereldwijde verzendingen tot in detail regelen. “Webshops kunnen met één enkele IT-integratie gebruikmaken van ons systeem.

Het grote voordeel is dat ze zelf geen contacten hoeven te onderhouden met lokale distributeurs, terwijl ze de volledige controle hebben over hun logistieke keten.” De software sluit bovendien naadloos aan op actuele ontwikkelingen, zoals de Brexit. Een ander voorbeeld zijn de paperless returns, die momenteel in opkomst zijn. In plaats van een retourformulier te printen, kan de consument zich straks met een QR-code bij een pakketstation bekendmaken om een pakketje te retourneren.

Wij beschikken over een van de grootste multi-carrier-netwerken in Europa

Martijn van der Geer. Commercieel directeur

Van factory tot sofa

In oktober 2021 heeft Maersk het destijds genoemde B2C Europe overgenomen. Van der Geer: “Maersk wil de consument een naadloze klantervaring bieden door het complete logistieke proces te gaan verzorgen. ‘Van factory tot sofa’, zoals ze dat noemen, inclusief internationale retouroplossingen.

Goederen die bijvoorbeeld uit China worden geïmporteerd, gaan nu nog in bulkladingen naar Europese distributiecentra, waar ze op consumentenniveau worden verpakt. Maar wanneer je de hele keten beheert, dan kun je de goederen al in de fabriek op consumentenniveau inpakken en worden die tussenstations overbodig. De pakketjes kunnen dan meteen door in het logistieke proces.

Volop expansiemogelijkheden

In Almere, waar Maersk gevestigd is, heeft de onderneming alle ruimte om verder te groeien. “Het 2021 hebben we ons pand al met 10.000 m2 uitgebreid. Bovendien is Almere centraal gelegen en uitstekend bereikbaar. En dankzij de aanwezigheid van enkele prima horecagelegenheden kunnen we ook onze buitenlandse gasten hier met een gerust hart ontvangen.” Op de vestiging in Almere werken circa 90 mensen. In totaal heeft Maersk ongeveer 200 mensen in dienst.

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en interessante informatie als (potentiele) ondernemer? Volg ons op LinkedIn!

Meer ondernemers - Lees ook de verhalen van andere Almeerse ondernemers