Dit artikel verscheen eerder in het FD (nov 2019 t/m jan 2020). Dat was voor de uitbraak van het coronavirus. Sommige tekstfragmenten zijn daardoor niet altijd meer helemaal relevant.
Elements is een no-nonsense digital agency dat complexe uitdagingen vertaalt naar relevante, spannende en eenvoudige digitale producten. Erwin van Hasselt (CEO) vertelt over de nieuwste ontwikkelingen van het Almeerse bedrijf dat onder meer achter de mobiele apps van McDonalds, Vereniging van Nederlandse Gemeenten en MijnKPN zit.
“Vanaf de start, inmiddels alweer zo’n 20 jaar geleden, zitten wij in Almere en dat bevalt ons heel goed. Elements groeit en daarom verhuizen wij binnenkort naar een kantoorpand in het centrum van Almere. Dat centrum krijgt een geweldige metamorfose met veel groen en een nieuw Centraal Station. Met de trein ben je vanuit het centrum binnen een half uur in Amsterdam en Schiphol en dat waarderen
vooral onze internationale medewerkers.
18 verschillende nationaliteiten
Een groot deel van ons team bestaat uit internationals. Dat komt doordat gespecialiseerde programmeurs in Nederland lastig te vinden zijn. Daarnaast zouden we graag meer vrouwen in ons team willen hebben. Daarom supporten we Django Girls, een internationale organisatie die vrouwen inspireert om programmeur te worden. Voor onze internationals is Almere ideaal: het is niet alleen goed bereikbaar en dichtbij Amsterdam, maar ook een stuk kansrijker voor het vinden van een woning dan Amsterdam. Overigens hebben wij twee Tiny Houses in Almere gekocht, zodat nieuwe internationale medewerkers rustig kunnen ‘landen’ om daarna een permanente woonruimte te vinden.
“Technologie als playground”
Wij zijn een digital agency, die zowel aan de webkant als aan de mobiele kant, concepten bedenkt, ontwerpt en realiseert in opdracht van klanten. Wij opereren in een markt die zich zo snel ontwikkelt dat experimenteren en innoveren van levensbelang is. Omdat innovatie soms buiten de kaders van onze klanten ligt, bieden wij onze medewerkers een technologische playground waar we vrij kunnen experimenteren en dingen uitproberen. De helft belandt in de prullenbak, maar soms zit daar een gouden idee tussen. Zoals EasyGrow: een container voor verticale landbouw.
EasyGrow - Feeding the City
In de container van EasyGrow worden groenten verticaal verbouwd. De sensoren zorgen voor een efficiënt voedings- en bewateringssysteem. Daarnaast is het mogelijk om het licht te manipuleren voor optimale groei. Hierdoor is de EasyGrow weersonafhankelijk. In twee weken tijd heb je fantastische sla in allerlei soorten, maten, én smaken. Zoals sla met wasabi- of vanillesmaak.
Met EasyGrow bieden we een duurzame, lokale oplossing voor ’urban farmers’. Dit past precies bij het concept ‘Feeding the City’ van de Floriade, de wereldtuinbouwtentoonstelling die in 2022 in Almere plaatsvindt. Met als hoofdthema ‘Growing Green Cities’ richt de Floriade zich gedurende 6 maanden op de Groene Stad van de Toekomst.
Investeren in start-ups
We werken niet alleen voor grote klanten als Vattenfall, KPN of AVROTROS, maar investeren ook in start-ups. In deze markt moet je blijven innoveren. Daarom werken we bijvoorbeeld samen met de start-up
MiniBrew. Zij leveren een machine om thuis eenvoudig verschillende soorten speciaalbier te brouwen.
We willen graag blijven werken op een manier die ons voldoening geeft. Elements zal altijd actief blijven in de voorhoede van innovatieve technologie.
Innovaties die mensen vooruithelpen, dat is wat ons drijft!”