UPALMERE! vroeg Sami Loukile van Inclufy iets te vertellen over handelsmissies. Sami is al een aantal keren op een startup missie mee geweest. Internationale handelsmissies kunnen een katalysator zijn voor het internationaal opschalen van jouw Startup of Scale-up.
We laten Sami aan het woord:
Kennis is macht, maar kennissen zijn machtiger
Als ondernemer met mondiale ambities, ben ik altijd bezig met netwerken, verbinding maken met mensen en bedrijven in binnen en buitenland. Het is voor ons belangrijk om goed inzicht en kennis te krijgen in het potentieel die aanwezig zijn in opkomende en lopende markten. Wij zijn om die reden altijd op zoek naar de generieke uitdagingen waar bedrijven tegen aan lopen en hoe wij die samen met hen kunnen oplossen. Dit zijn voor mij de voornaamste redenen om te kiezen voor een deelname aan de internationale handelsmissies.
Digitalisering en samenwerking wordt steeds belangrijker om te kunnen groeien
We zien dat de uitdagingen die we hier in Almere en Nederland kennen, ook van toepassing zijn voor andere economieën in andere delen van de wereld. De uitdagingen hebben veel te maken met de lokale bedrijvigheden die niet optimaal kunnen groeien doordat ze niet in staat zijn om investeringen in dure systemen te maken om de interne bedrijfsvoering te digitaliseren of dat bedrijven minder samenwerken omdat er geen ecosysteem aanwezig is die zorgt voor verbinding en zichtbaarheid.
In 2023 en de jaren ervoor deelgenomen aan grote techbeurzen en handelsmissies, zoals: Global Google tech in Silicon Valley, CES in Las Vegas, Gitex in Dubai, Websummit in Lissabon en Smart City Expo in Barcelona.
Local2Local & Local2Global
Tijdens de handelsmissies waar we aan deel hebben genomen, komen we bedrijven tegen die iets missen om een volgende stap te maken met hun bedrijf. Dit kan zijn dat ze grotere klanten willen bedienen en dat ze daarvoor niet voldoende aanbod hebben of geen complementaire partijen kennen waarmee ze krachten kunnen bundelen. We komen ook interessante partijen tegen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar oplossingen die zij kunnen vertegenwoordigen in hun land. Voor ons kunnen dit consulting partijen of lokale ecosystemen zijn die weinig bereik hebben of juist meer waarde willen leveren aan hun klanten. Hier biedt een digitale tool vaak een oplossing om als brug de connectie te kunnen leggen met de lokale en internationale bedrijven.
Verder komen we bedrijven tegen die op zoek zijn naar oplossingen om hun backoffice en frontoffice goed op orde te krijgen en de digitale transformatie kunnen maken en daarmee zij kosten kunnen reduceren en meer winsten kunnen maken door het automatiseren van processen. Tenslotte is een handelsmissie een goed instrument om markt oriëntaties te doen en de haalbaarheid van zaken doen in het buitenland te toetsen.
Empowering growth by connecting the dots
Zoals de slogan luidt, hebben we als doel om zoveel als mogelijk de digitale connector te zijn tussen bedrijven, instellingen en burgers. Hiermee willen we een economisch en een maatschappelijke impact maken. Dit doen we door een digitale footprint neer te zetten waar zaken doen eerlijk, duurzaam maar ook betaalbaar wordt voor bedrijven en consumenten.
Inclufy
Onze generieke cloud oplossingen dragen bij aan het digitaal verbinden van lokale/ regionale en internationale partijen, het samenbrengen van vraag en aanbod ter ondersteuning van duurzame samenwerkingen, het digitaliseren van backoffice processen en het optimaliseren van inkoop/ verkoop stromen. Met als doel economische en sociaal impact te maken en bedrijven te helpen om te groeien en meer efficiëntie te bereiken.