Van Duijnen Koffie

Paul Kragten onderneemt circulair vanuit idealisme, maar ook omdat het simpelweg noodzakelijk is. Als landelijk koffieleverancier heeft zijn bedrijf Van Duijnen Koffie te maken met verschillende goederen- en afvalstromen. ‘Door daar invloed op uit te oefenen, kunnen we de footprint die we achterlaten op deze wereld aanzienlijk terugdringen.’

Een jaar of vijf geleden kwam Paul Kragten op een vrijdagmiddag thuis van zijn werk. ‘Neem eerst maar even een glaasje wijn,’ zeiden zijn kinderen. ‘Want je bent altijd zo chagrijnig aan het eind van de week.’ Die opmerking zette hem aan het denken. Want ze hadden gelijk, erkent de directeur van de Van Duijnen Groep, en hij wist ook wel waarom. ‘Ik had niet het gevoel dat ik daadwerkelijk ergens aan bijdroeg, of dat ik echt het verschil maakte in mijn werk.’ Heel even overwoog hij serieus om zijn beide bedrijven te verkopen en ‘iets duurzaams’ te gaan doen. Totdat hij bedacht: Wat nou als ik met deze bedrijven probeer zo duurzaam mogelijk bezig te zijn?

Zo gezegd, zo gedaan. Sindsdien is duurzaamheid een vast onderdeel van de bedrijfsfilosofie van de Van Duijnen Groep, dat bestaat uit Van Duijnen Koffie en Van Duijnen Horeca Service. Paul: ‘Van Duijnen Koffie wil de verrassendste koffieleverancier op het werk zijn en levert totaaloplossingen voor de (warme) drankenvoorziening. Van Duijnen Horeca Service is gespecialiseerd in de technische dienstverlening voor de horeca, van de Ziggo Dôme tot de lokale tennisvereniging. Klanten reageren positief op dit initiatief, maar tegelijkertijd willen ze niet te veel gedoe, merkt Paul. ‘De meeste Nederlanders zijn thuis ondertussen wel gewend om hun afval te scheiden, maar op kantoor is dat blijkbaar nog wel een dingetje.

Je hoopt en verwacht dat mensen bereid zijn er iets voor te doen, het is ook een stukje bewustwording.’ Veel van dit soort maatregelen leveren trouwens ook geld op, benadrukt hij. ‘Zo hebben wij voor ons bedrijfsafval een pers gekocht, waardoor het volume enorm is afgenomen. In plaats van wekelijks drie vrachtwagens komt er nu nog maar één vrachtwagen langs: de ene week voor papier, de andere week voor plastic en de week daarop voor het restafval. Dus het lijkt wel gehannes, maar uiteindelijk levert het ook gewoon geld op als je er kritisch naar kijkt.’ 

Duurzaam ondernemen levert uiteindelijk ook geld op

Paul Kragten, Van Duijnen Koffie

Toenemende vraag

‘Duurzaam en circulair ondernemen doe ik vooral vanuit idealisme,’ zegt Paul. ‘Het voelt goed om ermee bezig te zijn en dat mag wat mij betreft ook wat kosten. Tegelijkertijd merk ik dat er steeds meer vraag naar is en dat we, door de stappen die we al hebben gezet, voorlopen op een aantal van onze concurrenten. Daarmee trekken we een bepaald publiek aan en ook sollicitanten spreekt het aan. Voorheen hadden we best veel moeite om pas afgestudeerden uit Amsterdam naar Almere te trekken, maar dat is inmiddels geen probleem meer. Vaak zeggen sollicitanten ons: ‘Wat jullie doen is zo gaaf,’ en daarom kiezen ze toch vaak voor ons.

Het zou fijn zijn als de bewustwording rondom verduurzaming verder zou toenemen, denkt Paul. Volgens hem ligt daar met name een rol voor de overheid. Ook stimulerende maatregelen, bijvoorbeeld om panden versneld te verduurzamen, dragen een steentje bij. Mijmerend: ‘Vanuit ons kantoor kijk ik uit op de A6, straks de oprijlaan van de Floriade, maar ook een plek waar heel veel fijnstof wordt uitgestoten. Stel nu dat je alle panden langs die snelweg zou voorzien van groene daken die al die fijnstof opnemen. Dat zou zomaar eens de luchtkwaliteit van de stad kunnen verbeteren. Ik realiseer me dat ik nu zit te filosoferen zonder de beperkingen te kennen, maar het zijn wel vragen waar ik mee rondloop. Had dat nou niet anders gekund?’

Meer informatie: www.vanduijnen.nl