Het Natural Pavilion in Almere stond op vrijdag 10 oktober volledig in het teken van de toekomst van voedsel. Tijdens de Food Business Conf. 2025 by Food Innovators kwamen ondernemers, investeerders, beleidsmakers en vernieuwers uit binnen- en buitenland samen om vooruit te kijken én vooruit te doen. De conferentie bracht internationale perspectieven en regionale kansen bij elkaar en liet zien hoe samenwerking leidt tot versnelling in de voedselketen.
Waar eerdere edities vooral inspireerden, lag dit jaar de nadruk nadrukkelijk op activatie. Door kennis, netwerken en praktijkervaring te verbinden, werd gewerkt aan concrete stappen richting een slimmer en veerkrachtiger voedselsysteem.
Van visie naar uitvoering
Het programma bestond uit plenaire keynotes en verdiepende themasessies over onder meer financiering, groei, AI, circulariteit en korte ketens. De centrale vraag was steeds dezelfde: hoe vertaal je innovatie en ambitie naar schaalbare en toekomstbestendige businessmodellen?
Ondernemers kregen praktische inzichten in hoe zij investeerders aanspreken, internationale markten betreden en innovatie financieel haalbaar maken. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werd duidelijk hoe technologie, automatisering en storytelling steeds belangrijker worden in de foodsector. Ook onderwerpen als voedselverspilling, duurzame samenwerkingen en talentontwikkeling kregen een prominente plek.
Inspirerende verhalen van ondernemers en experts
De keynotes gaven richting aan het grotere verhaal van voedseltransitie. Willem Sodderland (Seamore) liet zien hoe zeewier symbool kan staan voor vernieuwend denken in voedselproductie. Robert van den Breemer (Those Vegan Cowboys) nam het publiek mee in zijn overstap van traditionele zuivel naar plantaardig ondernemerschap. Ramon van der Tol (Rabobank) plaatste deze ondernemersverhalen in een bredere context door mondiale voedseltrends te koppelen aan kansen voor Nederlandse bedrijven.
Focus op financiering, groei en innovatie
In de themasessies stond het ondernemerschap centraal. Sander Peltenburg (Rabobank) en Pepijn Ox (Broccoli) bespraken hoe ondernemers hun groeiplannen financierbaar maken en welke rol een helder verhaal richting financiers speelt. Eric Hanson en Jacqueline Kuiper (Horizon Flevoland) deelden inzichten over internationale expansie en export.
Innovatie en circulariteit kwamen aan bod via praktijkvoorbeelden uit verschillende delen van de keten. Rein Brands (Urk Seafood) liet zien hoe AI en automatisering worden ingezet in de visserij, terwijl Jon Scobey (Compass Group) inging op het creëren van waarde uit voedselreststromen. Dimitry Loiseau en Carolina Riffi Ollite belichtten het belang van merkbescherming, AI-gedreven marketing en storytelling, inclusief de mogelijkheden voor ondersteuning via subsidies.
Samenwerking als versneller
Een terugkerend thema was samenwerking als voorwaarde voor groei. Jeroen van IJzerloo (Food Hub) hielp ondernemers scherper te kiezen in focus en strategie. Anke Bun (Impact Hub Amsterdam) liet zien hoe duurzame partnerschappen ontstaan, terwijl Sabine Beuk (Generous Minds) inging op vertrouwen en authenticiteit als succesfactor in onderhandelingen.
Ook lokale samenwerking kreeg aandacht. Carlo Verhart (Voedsel Verbindt) en Stijn Sprenkels (Social Farmer) benadrukten het belang van korte ketens en regionale verbindingen. Margreta Barten (SOL / HR Desk) deelde praktische handvatten voor het aantrekken en behouden van talent en Willeke Waller (Food Pioneers) liet zien hoe kennisvouchers innovatie binnen bedrijven kunnen versnellen.
Netwerken rond de eettafel
De conferentie werd afgesloten met een walking network dinner, aangeboden door Deli Nomads en gepresenteerd door Toon van Dijk, gedeputeerde van de Provincie Flevoland. Met lokaal geproduceerde gerechten stond ook hier samenwerking centraal. De dag werd aaneengesmeed door presentator Dimitry Loiseau, die met zijn internationale ervaring en energie de verbinding tussen sprekers, deelnemers en thema’s versterkte.
Tien jaar Food Business Conf.
De Food Business Conf. werd tien jaar geleden opgericht door Carolina Riffi Ollite, vanuit de overtuiging dat vooruitgang ontstaat door samenwerking. Wat begon in Utrecht groeide uit tot een internationaal platform met edities in onder meer Los Angeles, Milaan en Shanghai. In 2025 werd voor het eerst intensief samengewerkt met Food Innovators, een partner die dezelfde visie deelt op ondernemerschap, innovatie en ketensamenwerking.
“Echte impact ontstaat wanneer we mensen en ideeën over grenzen heen verbinden. Door onze netwerken, kennis en ervaring te bundelen, versterken we elkaar. De kracht van vooruitgang ligt niet in wat we afzonderlijk kunnen, maar in wat we samen doen.” aldus Carolina Riffi Ollite.